باتری لپ تاپ چیست؟

باتری لپ تاپ، منبع تغذیه قابل حمل است که انرژی برای عملکرد لپتاپ را فراهم می‌کند. این باتری‌ها از طریق نیروی الکتریکی که درون خود ذخیره می‌کنند، به لپتاپ انرژی می‌دهند و اجازه می‌دهند تا آن را به طور مستقل از منبع برق اصلی استفاده کنید.

جنس باتری لپ تاپ از چیست؟

باتری‌های لپتاپ اغلب از نوع لیتیوم یون هستند که به دلیل وزن سبک، ظرفیت بالا و عمر طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باتری‌ها می‌توانند طیف وسیعی از زمان کارکرد را فراهم کنند، بسته به ظرفیتشان و نیازهای سیستم شما است.ظرفیت باتری لپتاپ به واحد میلی آمپرساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شود و اغلب در محدوده 2000 تا 10000 mAh قرار دارد. هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، مدت زمان کارکرد لپتاپ بدون نیاز به شارژ مجدد بیشتر خواهد بود.

باتری لپ تاپ

عمر باتری لپ تاپ چقدر است؟

عمر باتری لپتاپ به صورت عمومی به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد و نمی‌توان به طور دقیق یک مقدار ثابت برای آن تعیین کرد. در عمل، عمر باتری لپتاپ تحت تأثیر عوامل همچون ظرفیت اولیه باتری , تعداد چرخه شارژ و دشارژ , شرایط استفاده , کیفیت جنس باتری , با این حال، در حدود 2 تا 4 سال استفاده از باتری لپتاپ به عنوان یک معیار عمومی برای عمر آن در نظر گرفته می‌شود. این میانگین استفاده می‌تواند بسته به عوامل و رفتار کاربر، متفاوت باشد و در برخی موارد ممکن است باتری قبل از آن زمان کاهش قابل توجهی در عملکرد خود نشان دهد یا در موارد دیگر بتواند بیشتر از آن عمر کند.عمر باتری لپتاپ به صورت عمومی به مدت زمانی اشاره دارد که باتری قادر به ارائه انرژی برای لپتاپ با قابلیت مقرون به صرفه باقی می‌ماند.

تعمیرات باتری لپ تاپ

تعمیرات باتری لپتاپ معمولاً به دو شکل انجام می‌شود: تعمیرات نرم افزاری و تعمیرات سخت افزاری

نرم افزاری

1= کالیبره کردن باتری ( باتری لپ تاپ را بگذارید به 5 درصد برسد سپس لپ تاپ را 8 ساعت به شارژ بزنید)

2=روی آیکون باتری در نوار پایین ویندوز کلیک راست کنید (windows mobility center) کلیک کنید ، باتری را روی حالت power saver اگر ویندوز شما این گزینه را نداشت روی باتری کلیک کنید و ولوم power mode را کم کنید.

3=و در مواقعی که باتری به صورت ناگهانی خراب شد و دیگر لپ تاپ را روشن نکرد احتمال دارد از آی سی برنامه ریزی داخل باتری باشد که در بعضی باتری ها قابل برنامه ریزی است برای برنامه ریزی نیاز به دستگاه مخصوص پروگرم باتری است که در مجموعه امارات پارت این کار انجام میشود.

سخت افزاری

1= سخت افزاری معمولا سلول های داخل باتری خراب میشود ، یا عمرشان تمام میشود و یا باد میکند که در بعضی مراکز تعمیر سلول های باتری تعویض میشود اما این کار پبشنهاد نمیشود به دلیل کیفیت پایین سلول های باتری و فابریکی نبودن سلول های باتری از نظر ولتاژ و آمپر و خطرات که احتمال دارد برای مدار شارژ لپ تاپ به وجود بیاورد توصیه میشود این کار را انجام ندهید.

باتری لپ تاپ

روش درست استفاده از باتری لپ تاپ

1= از لپ تاپ می توانید دائما تو شارژ استفاده کنید ولی حتما هفته ای دوبار از شارژر بکشید و از باتری استفاده کنید تا به 5 درصد برسد .(پس هفته ای دوبار باید باتری شارژ و دشارژ شود)

2= حتما در مواقع کارهای سنگین لپ تاپ را به شارژ وصل کنید و فقط با باتری کار نکنید.

3= حرارت دستگاهتان اگر بالاست سرویس دوره ای خمیر سیلیکون را انجام دهید زیرا حرارت بالای دستگاه باعث خرابی باتری و دیگر قطعات لپ تاپ میشود.

4 = یکی از اشتباهات رایج کاربران این است که باتری رو از لپ تاپ جدا میکنند و فقط با شارژر کار می کنند و فکر میکنند با این کار عمر باتری بیشتر میشود در صورتی که سیستم تمامی باتری ها چه در لپ تاپ و چه در وسایل دیگر به این شکل است که اگر ازشون استفاده نشود خراب میشوند مانند باتری ماشین که بعد از دو هفته کار نکردن ماشین را روشن نمیکند .

قیمت باتری لپ تاپ

قیمت باتری لپ تاپ ایسوس , باتری لپ تاپ ایسر  , باتری لپ تاپ اپل , باتری لپ تاپ دل , باتری لپ تاپ اچ پی , باتری لپ تاپ لنوو , باتری لپ تاپ سونی و  دیگر لپ تاپ های موجود در بازار را میتوانید در سایت امارات پارت مشاهده کنید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *